Yenişehir TSHH, Sanayii Ve Ticaret Bakanlığı'nın "Geleneksel Tüketici Ödülleri - 2009" Adayı

24 Eylül 2009 Perşembe


YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ AVEA MAĞDURLARININDA YANINDADIR.

Bir süre önce Avea her yöne sınırsız tarifesini tanıtmıştı. Adı üzerinde sınırsız olarak konuşulabileceği düşünülen tarifenin 10000 dakika kotası olduğu ve çoğu kez bu kota ile ilgili tüketiciyi bilgilendirilmeden hizmeti verilmiştir. Hizmet alımı sırasında tüketicilerin 10000 dakika kotasından haberi olmadığı gibi, kota aşıldıktan sonra da tüketiciye kısa mesaj gibi bir uyarı yapılmamaktadır.

Ayrıca Avea aylık 66,65 TL ücretle sunulan bu hizmeti keyfi olarak, 1000 dakika kotasına ve 59,00 TL ücrete düşürmektedir. Dilediğince konuşmak için operatörünü değiştiren tüketici onda bir düşen konuşma süresine karşın ücrette çok az düşüş olduğunu görünce şaşkına dönmektedir. Tüketici yeni operatörü olan aveada mağdur olmaktadır.

İlçe Tüketici Sorunları Hakem Heyetine gelen müracaatlarda bu örneklere sıkça rastlamaktayız. Kaymakamlığımız mağdur olan tüketicilerin yanındadır. Bu konu ile ilgili örnek kararlar bulunduğu gibi tüketiciler birliği Onur Kurulu Başkanı Aydın Ağaoğlu konuyla ilgili olarak şu açıklamayı yapmıştır:

AVEA, Şubat 2009’da uygulamaya koyduğu “Her yöne sınırsız 66,65 TL” tarifesinin reklamlarında görüşme sürelerinin “sınırsız” olduğunu belirterek tarifesini cazip hale getirmiş, tüketicinin numara taşıma ile kendisini tercih etmesini sağlamıştır. Sözleşme aşamasında görüşme sürelerinin 10 bin dakika ile sınırlı olduğu bildirilerek tüketici uyarılmıştır.
Tarife isminde değişiklik yapılarak “Bireysel Faturalı Her Yöne Özgürlük” olarak adlandırılan tarifesini kullanan müşterilerine son günlerde gönderdiği mesajlarda fazla görüşme yaptıkları gerekçesi ile farklı ücretlendirme yapabileceğini ve hattı iptal edebileceğini belirterek tehdit etmiştir. Tüketiciler Birliği olarak hafta sonu itibariyle aldığımız onlarca şikayet göstermektedir ki AVEA, tarife kapsamındaki bütün müşterilerine benzer mesajlar iletmeye başlamıştır.
AVEA, hattın ticari amaçlarla, kötü niyetle veya haberleşme amacı dışında kullanılması halinde para cezası, hat iptali, farklı ücretlendirme veya tarife değişikliğine gidebileceğini belirtmiş, ancak tüketiciyi sözleşme anında bilgilendirmemiştir. Ayrıca belirlenen sübjektif kriterler nedeni ile birçok tüketicinin mağdur edilmesine zemin hazırlanmıştır.
Tarifenin başlangıç aşamasında dahi tüketiciye görüşme hizmeti verememesi henüz unutulmamışken, uygulamada yeni sorunların çıkarılması kabul edilemez. Yapılan uygulamalar tüketici güveninin kaybına neden olmaktadır. AVEA, tarife başlangıcında yaşanan sorunlar nedeni ile beklediği talebi görmediğinden dolayı tüketiciyi cezalandıramaz. Yanlış hesabın her zaman Bağdat’tan dönmesi beklenemez.
Tüketiciler, kendilerine benzer içerikte mesajlar geldiği takdirde ilgili şirketten görüşme detayı talep etmeli, farklı ücretlendirme veya hattı iptal edildiği takdirde Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri’ne veya sikayet@tuketiciler.org adresimize şikayette bulunarak haklarını aramalıdır.
Aydın Ağaoğlu
Onur Kurulu Başkan

Reklam Kurulu da 14.07.2009 tarihli 166. toplantısında aynı konu ile ilgili şu kararı vermiştir:
5) 2009/377- Avea İletişim Hizmetleri A.Ş tarafından yayımlanan “Her Yöne Sınırsız” sloganlı reklam ve ilanlarda “…Geç Avea'ya hem her yöne hem sınırsız konuş uğraşma(…)” ifadeleri yer almasına rağmen, anılan tarifede konuşma süresinin aylık 10.000 dakika ile sınırlandırıldığı ve 10.000 dakikadan sonraki konuşmaların farklı bir ücretlendirmeye tabi tutulduğu, yani belirtildiği gibi sınırsız olmadığı ve “ana vaat” kısmında belirtilen “55 TL”lik fiyata Özel İletişim Vergisi'nin eklenmemiş olduğu, yürürlükte bulunan mevzuat gereği tüketicilere aktarılması gereken fiyatın tüm vergiler dahil fiyat olması gerekirken, hizmetin fiyatının tüm vergiler dahil edilmeksizin reklamın ana vaat kısmında vurgulanması suretiyle tüketicilerin yanıltıldığı gerekçeleriyle bahsi geçen tanıtımların Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik'e uygun olmadığına,
Bu durumun, 4077 sayılı Kanun'un 4822 sayılı Kanun'la değişik 16 ncı maddesi hükmüne aykırı olduğuna, reklam veren Avea İletişim Hizmetleri A.Ş. hakkında idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine,
Diğer taraftan, söz konusu firma tarafından, 2009 yılının Şubat ve Mart aylarında yayımlanan, “Her Yöne Sınırsız 55 YTL” sloganlı reklamların, 4077 sayılı Kanun ve Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik'in ilgili hükümlerine aykırı ve tüketicileri yanıltıcı olduğunun anlaşılması nedeniyle, Reklam Kurulu'nun 10.03.2009 tarih ve 162 sayılı toplantısında, firma hakkında idari para cezası verilmiş olup, söz konusu fiilin bir yıl içerisinde tekrar edilmiş olması nedeniyle, para cezasının, 4077 Sayılı Kanun'un 25/11 inci maddesi hükmüne istinaden, iki kat olarak (67.200 x 2 = 134.400 TL ( Yüzotuzdörtbindörtyüz Türk Lirası) ) uygulanmasına karar verilmiştir.

İlçe Tüketici Sorunları Hakem Heyetimiz 4077 Sayılı Kanun’un 4/a maddesindeki ‘’sağlayıcı tarafından bildirilen reklâm ve ilanlarında veya standardında veya teknik kuralında tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da yararlanma amacı bakımından değerini azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler, ayıplı hizmet olarak kabul edilir’’ cümlesine istinaden benzer şekildeki başvurularda tüketicinin taleplerini kabul etmiştir.

Tüketiciler İlçemiz Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvuruda bulunarak haklarını arayabilirler. Yenişehir Kaymakamlığı mağdur tüketicinin yanındadır.
İşte örnek kararımız:
YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır.
Karar Tarihi: 10.09.2009
Şikayet eden : Fadıl TOZYILMAZ
Şikayet edilen : Avea İletişim Hizmetleri A.Ş.
Şikayet konusu : Fatura İptali
Şikayet tarihi : 15.07.2009
Talep : Bedel İadesi
Miktar : 1745,65 TL – 66,65 TL = 1679,00 TL
Olayın Özeti :Tüketici Fadıl TOZYILMAZ verdiği dilekçesinde, Turkcell operatöründen Avea operatörüne geçiş yapmayı düşünürken Avea çalışanlarının her yöne sınırsız bir tarife olduğunu beyan etmeleri üzerine bunun daha cazip geldiğini, hattın satışını yaparken her yöne 66,65 TL ve istediğin kadar konuşabilirsin denildiğini, bunu dışında bir bilgi verilmediğini, 10000 dakika kotasından haberi olmadığını, bu konuda kandırıldığını ve bu faturayı ödemek istemediğini bildirmiştir.
Şikâyet edilenin savunmasının özeti : Avea İletişim Hizmetleri A.Ş. firması 15.07.2009 tarih ve 4406 sayılı yazımıza istinaden verdiği savunmada, tüketicinin hattının abonelik sözleşmesine istinaden 19.04.2009 tarihinde Bireysel Faturalı Her Yöne Özgürlük (Her Yöne Sınırsız tarifesinin ismi Her Yöne Özgürlük olarak revize edilmiş, tarife içeriğinde herhangi bir değişiklik yapılmadığını, sadece ismi değiştiğini)tarifesi ile Türkcell operatöründen Avea’ya taşındığını hattın abone isteği ile 22.07.2009 tarihinde iptal edildiğini, tarifenin aylık ücretinin 66,65 TL olduğunu, 10.000 dakikanın üzerindeki görüşmelerin haberleşme ihtiyaçlarının karşılanması dışında amaçlar için kullanıldığı tespit edildiğinden, 1 Nisan 2009 sonrasında tarifeye geçenlerden 64 Kr/dk üzerinden ücretlendirileceğini, tüketicinin 10.000 dakikayı aşarak 12613 dakika 51 saniye arama yaptığını, ilgili fatura tüketicinin talebine istinaden 5 eşit takside bölündüğünü, ancak tüketicinin taksitleri belirtilen tarihlerde ödememesi sebebiyle ödeme planının bozulduğunu, yapılan işlemlerde tüketicinin korunması hakkındaki mevzuata aykırı bir durum olmadığını bildirmiştir.
İnceleme ve Gerekçe : Yapılan incelemede, abonelik sözleşmesine tarifenin ismi ‘’Bireysel Faturalı Her Yöne Sınırsız’’ olarak geçtiği, tüketici 10.000 dakika kotası hakkında bilgilendirilmediği, kaldı ki tarifenin adından da her yöne sınırsız olarak konuşulabileceği anlaşılmaktadır. Tüketicinin bu sebepten dolayı 10.000 dakikayı aştığı anlaşılmaktadır. Ayrıca şikayet edilen firmanın savunmasında gönderdiği evraklarda tüketicinin aydınlatılması ve tüketiciye imzalatılması gereken taahhütnamenin imzasız olduğu anlaşılmıştır. Bu nedenlerden dolayı 4077 Sayılı Kanun’un 4/a maddesindeki ‘’sağlayıcı tarafından bildirilen reklâm ve ilanlarında veya standardında veya teknik kuralında tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da yararlanma amacı bakımından değerini azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler, ayıplı hizmet olarak kabul edilir’’ cümlesine istinaden tüketicinin talebinin kabul edilmesi gerektiği kanaatine ulaşılmıştır.
Karar :Yukarıda açıklanan nedenlerle tüketicinin talebinin kabulüne, hizmet sağlayıcının tüketiciye fatura ettiği 1745,65 TL – 66,65 TL = 1679,00 TL’nin iptal edilmesine, tüketicinin aylık tarife ücreti olan 66,65 TL’yi hizmet sağlayıcıya ödemesine, kararın taraflara tebliğini müteakip 15 günlük yasal süre içinde Tüketici Mahkemesine yapacağı itiraz hakkı saklı kalmak kaydıyla karar verilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Kararların Arşivi

Dailymotion Videoları