Yenişehir TSHH, Sanayii Ve Ticaret Bakanlığı'nın "Geleneksel Tüketici Ödülleri - 2009" Adayı

24 Eylül 2009 Perşembe

şeyhmus özdiker

YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır.


Karar Tarihi: 24.09.2009
Şikayet eden : Şeyhmus ÖZDİKER
Şikayet edilen : Türkiye İş Bankası A.Ş
Şikayet konusu : Kredi Kartı Yıllık Kart Ücreti
Şikayet tarihi : 10.08.2009
Talep : Bedel İadesi
Miktar
: 50,00 TL

Olayın Özeti :Tüketici Şeyhmus ÖZDİKER verdiği dilekçesinde, banka tarafından her yıl kredi kartı üyelik ücreti adı altında 25,00 TL kesinti yapıldığını bildirmiş, bu tutarın iadesini talep etmiştir.

Şikâyet edilenin savunmasının özeti :Türkiye İş Bankası A.Ş firması 10.08.2009 tarih ve 5135 sayılı yazımıza istinaden verdiği savunmada, kartların muhtelif risklere karşı sigortalanması nedeniyle ödenen primlerin kredi kartı maliyetlerini etkilediğini, tüketicilerin banka sözleşmesinde ve uygulamalarında kart hamillerinden kredi kartı ücreti tahsilatı yapıldığını bilerek sözleşmeyi imzaladığını sözleşmede yer alan kredi kartı ücreti tahsilatının haksız şart olarak nitelendirilmesinin hukuka aykırı olduğunu, 5411 Sayıl Bankacılık Kanunu, 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda tüketicilere verilen hizmet karşılığında ücret talep edilmesini engelleyici bir hüküm bulunmadığını, tüketicinin kendi iddiasına göre borçlu olmadığı şeyi ihtiyari ile veren kimse konumunda olup, söz konusu parayı isteği dışında ödediğini iddia ettiğine göre talebinin dayanağının ancak sebepsiz zenginleşme olabileceğini, Borçlar Kanunu’nun 66. maddesinde sebepsiz zenginleşmeden doğan talep hakkının bir yıllık zamanaşımına uğradığını, tüketicinin geçmiş yıllarda kredi kartından aidat tahsil edildiğini bilerek kartı kullanmaya devam ettiğini, bu nedenler geçmiş yıllara ait üyelik aidatı ile ilgili yapılan itirazın haksız olduğunu bildirmiş, ayrıca 2007 ve 2008 tarihli üyelik aidatının tüketiciye iade edildiği; 2009 yılında kredi kartına aidat yansımadığını bildirmiştir.

İnceleme ve Gerekçe : Tüketicinin Dilekçe eklerinde 2006 ve 2009 yıllarına ait kredi kartı ekstresi ve buna bağlı olarak aynı yıllara ait yıllık kart aidatı yansıdığı görülmektedir. Bankacılık Kanunu, Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanun çerçevesinde tüketiciye verilen hizmetler karşılığında, tüketiciyle yapılan üyelik sözleşme kapsamında üyelik aidatı alındığı ve bunu engelleyici yasa maddesi bulunmadığı savunulmaktadır. Ancak 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesinde, Satıcı veya Sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kurallarına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. “Eğer Sözleşme Şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğe etki edememişse o sözleşme şartlarının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.” hükmü bulunmaktadır. Bankanın tüketiciyle yapıldığını ifade ettiği Sözleşme Şartları önceden belirlenmiş, açık, anlaşılır bir dille yazılmamış ve tüketici ile müzakere edilmeden iradesi dışında imzalatılmış tüketici aleyhine haksız şart içeren sözleme olup, 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesine aykırılık taşımaktadır.

Karar : Yukarıda açıklanan nedenlerle tüketicinin talebinin kabulüne, banka tarafından yıllık kart aidatı adı altında tüketiciden alınan 50,00 TL ücretin tüketiciye iadesine, kararın taraflara tebliğini müteakip 15 günlük yasal süre içinde Tüketici Mahkemesine yapacağı itiraz hakkı saklı kalmak kaydıyla karar verilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Kararların Arşivi

Dailymotion Videoları