Yenişehir TSHH, Sanayii Ve Ticaret Bakanlığı'nın "Geleneksel Tüketici Ödülleri - 2009" Adayı

26 Mart 2009 Perşembe

TSHH ve Karşılaştığı Sorunlar

HAKEM HEYETLERİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜMLER
      Hakem heyeti önüne gelen şikayet sahibinin (satıcı, çoğunlukla tüketicinin) dilekçesinin yeterince açık olmaması, iddiasını ispata yardımcı evraklarda eksiklikler bulunması ve bu eksikliklerin giderilmesi için taraflara telefonla ulaşılmasına rağmen çoğu zaman toplantı gününe kadar dosyaya ibraz edileceği bildirilen evrakların sunulması bir yana, toplantıya dahi gelme zahmetine katlanılmaması ciddi sorunlar yaratmaktadır.
Bazı hakem heyetlerinde başvuru dosyaları yukarıda belirtilen nedenlerle ve hakem heyetlerince taraflara yapılan yazışmalara zamanında cevap verilememesinden dolayı 3 ay içerisinde sonuçlandırılamamakta olup, çoğu dosya sürüncemede kalmaktadır.
Bu sorunun önüne geçilebilmesi ve heyetlerin daha seri ve verimli çalışabilmesi için Kanunun ilgili bölümünde HUMK’un  basit yargılama usulü hükümlerine bir atıfta bulunulmasının ya da benzeri bir düzenlemenin bu kanuna ayrı bir madde olarak eklenmesi, uygulamadaki bu sorunun ortadan kaldırılmasına çözüm getirebilecektir. 
 
Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerinde görevlendirilen raportörlerin sorumluluğu ve niteliği büyük önem taşımaktadır. Tüketici şikayetlerinin dinlenmesi ve kabulü, yazışmaların yapılması, dosyaların tamamlanması raportörler tarafından yapılmaktadır.
Ancak, raportörlerin tamamı bir başka görevi yaparken, hiçbir sınava tabi tutulmadan kendilerine raportörlük görevi verilmektedir. Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri Yönetmeliğinde, yüksek öğrenim görmüş olma koşulunun dışında raportörlerin niteliğine ilişkin hiçbir yasal kıstas, kriter bulunmamaktadır. Bununla birlikte, raportörlerin büyük bir çoğunluğu raportörlük görevi yanında başka görevler de yapmaktadır. Diğer taraftan, raportörlerin büyük bir çoğunluğu da tüketici mevzuatını tam olarak kavramış değillerdir.
Bu nedenle, bazı tüketici sorunları hakem heyetinde tüketicilerin yaptığı başvurular Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamına girdiği halde kabul görmemekte, birçok tüketici başvurusu yeterli ve doğru değerlendirilmediğinden,  verilen kararlar ya tüketicinin talebi doğrultusunda verilmemekte ya da yanlış kararlar verilerek tüketici mağdur edilmektedir.
Bu sorunun çözümü için Kanun’da raportörlük kadrosu getirilerek, raportörün niteliğine ilişkin yeterince bir tanımlama getirilmelidir. Örneğin; yüksek öğrenim düzeyine sahip olan kişiler raportörlük sınavına tabi tutularak, sınavı kazananlar önce raportör yardımcısı kadrosuna atanabilir. Belli bir hizmet içi  eğitiminden geçtikten sonra da göreve başlatılabilirler. Belli bir süre raportör yardımcılığı görevinde bulunanlar da raportörlük sınavına tabi tutularak bu sınavı kazananlar raportörlük kadrosuna atanabilir   
Bu bakımdan, raportörlük sorununa yukarıda verilen öneride belirtildiği gibi belli bir disiplin ve sistem  getirilerek çözüm sağlanabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Kararların Arşivi

Dailymotion Videoları