Yenişehir TSHH, Sanayii Ve Ticaret Bakanlığı'nın "Geleneksel Tüketici Ödülleri - 2009" Adayı

22 Aralık 2010 Çarşamba

ziya taner kaplan

YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır.

Karar Tarihi: 04.11.2010
Şikayet eden : Ziya Taner KAPLAN
Şikayet Edilen : Garanti Bankası Çarşı Şubesi
Şikayet konusu : Kredi Kartı Yıllık Ücreti
Şikayet tarihi : 15.09.2010
Talep : Ödenilen Bedelin İadesi
Miktar : 55,00 TL

Olayın Özeti : Tüketici dilekçesinde, Garanti bankası tarafından 4824 91** **** 5018 nolu banka hesabından alınan 2010 yılına ait kredi kartı yıllık üyelik bedeli olan 55,00 TL nın iptal edilmesi için telefon edildiğini, fakat kabul edilmediğini belirtip bu bedelin iadesini talep etmiştir.

Şikayet edilenin savunmasının özeti : 15.09.2010 tarih ve 8709 sayılı yazımızla bankadan konuya ilişkin savunma istenilmiştir. banka savunmasında; kart ücretinin kredi kartı sisteminin sağlıklı olarak işlemesi için doğan maliyetlerin yanı sıra kart hamillerine sağlanan diğer avantajların karşılığında ve yasal mevzuata uygun olarak alındığı, tıpkı GSM sektöründe olduğu gibi kredi kartları sektöründe de kullanıma hazır bulundurmanın bir maliyeti olduğu, halen yürürlükte olan mevzuat kredi kartlarından ücret alınmasına imkan sağladığını, sözleşmede yer verilmesi kaydıyla yıllık kart ücreti talep edilebileceği, tüketicilerin korunması hakkında kanun gereğince bir sözleşme şartının haksız şart olarak değerlendirilmesi için sözleşmeye tüketici ile müzakere edilmeden tek taraflı olarak konulması, tarafların hak ve yükümlülüklerinde, tüketici aleyhine bir dengesizlik yaratması, bu şartın iyi niyet kurallarına aykırı olması şartlarının haksız şart olarak nitelendirilmesinin mümkün olmadığını bildirmişlerdir.

İnceleme ve Gerekçe : Tüketicinin Dilekçe ve eklerinin incelenmesinden 05.09.2010 tarihinde 55,00 TL kart aidatı kesildiği görülmüştür. Fakat 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesinde, Satıcı veya Sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kurallarına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin Esas No:2008/4345 ve Karar No:2008/6088 sayılı kararı ile sözleşmedeki kredi kartı üyelik ücreti alınacağına dair hükmün yasa ve yönetmelik hükümleri karşısında haksız şart olduğu kabul edilmiştir.

Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. “Eğer Sözleşme Şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğe etki edememişse o sözleşme şartlarının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.” hükmü bulunmaktadır. Banka ile tüketici arasında yapılan Sözleşme Şartları önceden belirlenmiş, açık, anlaşılır bir dille yazılmamış ve tüketici ile müzakere edilmeden iradesi dışında imzalatılmış tüketici aleyhine haksız şart içeren sözleşme olup, 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesine aykırılık taşımaktadır. Tüketici talebinin kabulü gerekmektedir.

Karar :Yukarıda açıklanan nedenlerle tüketicinin talebinin kabulüne, banka tarafından tüketiciden alınan 55,00 TL kredi kartı üyelik ücretinin tüketiciye iadesine, kararın taraflara tebliğini müteakip 15 günlük yasal süre içinde Tüketici Mahkemesine yapacağı itiraz hakkı saklı kalmak kaydıyla karar verilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Kararların Arşivi

Dailymotion Videoları