Yenişehir TSHH, Sanayii Ve Ticaret Bakanlığı'nın "Geleneksel Tüketici Ödülleri - 2009" Adayı

25 Nisan 2011 Pazartesi

Ergün Erbil

YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır.

Karar Tarihi: 17.03.2011
Şikayet eden : Ergün ERBİR
Şikayet Edilen : Yapı kredi Çarşı Şubesi
Şikayet konusu : Kredi Kartı Aidatı
Şikayet tarihi : 01.02.2011
Talep : Bedel İadesi
Miktar : 1998 yılı 1,50 TL, 1999 yılı 1,00 TL, 2000 yılı 3,00 TL, 2001 yılı 7,00 TL, 2002 Yılı 7,00 TL, 2003 yılı 10,00 TL, 2004 yılı 15,00 TL, 2005 yılı 25,00 TL, 2006 yılı 30,00 TL, 2007 yılı 30,00 TL, 2008 yılı 50,00 TL, 2009 yılı 50,00 TL ve 2010 yılı 55,00 TL olmak üzere toplam 284,50 TL

Olayın Özeti :Tüketici dilekçesinde, Bankaya ait 450634** **** 8751 nolu kartın kredi kartından 1998 yılı 1,50 TL, 1999 yılı 1,00 TL, 2000 yılı 3,00 TL, 2001 yılı 7,00 TL, 2002 Yılı 7,00 TL, 2003 yılı 10,00 TL, 2004 yılı 15,00 TL, 2005 yılı 25,00 TL, 2006 yılı 30,00 TL, 2007 yılı 30,00 TL, 2008 yılı 50,00 TL, 2009 yılı 50,00 TL ve 2010 yılı 55,00 TL olmak üzere toplam 284,50 TL kredi kartı üyelik ücretinin iadesini talep etmektedir.

Şikayet edilenin savunmasının özeti: 01.02.2011 tarih ve 1294 sayılı yazımızla bankadan konuya ilişkin savunma istenilmiş, firma savunmasında; kredi kartı sözleşmesinin 9.maddesi gereği tüm kredi kartı hesapları için kart ile verilen hizmet karşılığı olarak yılda bir defaya mahsus olarak olmak üzere banka tarafından belirlenen üyelik ücreti yansıtıldığı, bu bilgi kredi kartı üyelik sözleşmesinin yanı sıra, her ay gönderilen hesap bildirim cetvellerinin arka yüzünde yer aldığı, üyelik ücreti genel kredi kartı uygulaması ve kredi kartı üyelik sözleşmesindeki hükümleri göre tahakkuk ettirildiği, ücretlerin iptali yönündeki taleplerin müşteri memnuniyeti anlayışıyla kredi kartının kaç yıldır kullanıldığı, kullanım performansı gibi bir çok kriter dikkate alınarak, kredi kartı sistemleri tarafından otomatik değerlendirildiği, bu kriterleri karşılayan kartlara direkt olarak üyelik ücreti iptali yapıldığı, karşılamayan kartlar için gelecek 90 günlük süre içerisinde belirli tutarda harcama yapılması teklif edildiği, müşterinin kabul etmesi halinde kart ücreti iptal edildiği, 90 gün içinde teklif edilen tutar kadar harcama yapılması halinde üyelik ücreti yeniden yansıtılmadığı, üyelik ücreti ile ilgili olarak başvuran tüm kart hamillerimize bu çerçevede yanıt verildiği belirtilmiştir.

İnceleme ve Gerekçe : Tüketicinin Dilekçe ve eklerinin incelenmesinden Bankaya ait 450634** **** 8751 nolu kartın kredi kartından 1998 yılı 1,50 TL, 1999 yılı 1,00 TL, 2000 yılı 3,00 TL, 2001 yılı 7,00 TL, 2002 Yılı 7,00 TL, 2003 yılı 10,00 TL, 2004 yılı 15,00 TL, 2005 yılı 25,00 TL, 2006 yılı 30,00 TL, 2007 yılı 30,00 TL, 2008 yılı 50,00 TL, 2009 yılı 50,00 TL ve 2010 yılı 55,00 TL olmak üzere toplam 284,50 TL kredi kartı üyelik ücretinin aidatı kesildiği görülmüştür. Fakat 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesinde, Satıcı veya Sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kurallarına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin Esas No:2008/4345 ve Karar No:2008/6088 sayılı kararı ile sözleşmedeki kredi kartı üyelik ücreti alınacağına dair hükmün yasa ve yönetmelik hükümleri karşısında haksız şart olduğu kabul edilmiştir. Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. “Eğer Sözleşme Şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğe etki edememişse o sözleşme şartlarının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.” hükmü bulunmaktadır. Banka ile tüketici arasında yapılan Sözleşme Şartları önceden belirlenmiş, açık, anlaşılır bir dille yazılmamış ve tüketici ile müzakere edilmeden iradesi dışında imzalatılmış tüketici aleyhine haksız şart içeren sözleşme olup, 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesine aykırılık taşımaktadır. Tüketici talebinin kabulü gerekmektedir.

Karar : Yukarıda açıklanan nedenlerle, ürün ayıplı hizmet kapsamına girdiğinden tüketici talebinin kabulüne, ürün için ödenen bedelin firma tarafından tüketiciye, tüketicinin de malı satıcıya iadesine, kararın taraflara tebliğini müteakip 15 günlük yasal süre içinde Tüketici Mahkemesine yapacağı itiraz hakkı saklı kalmak kaydıyla karar verilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Kararların Arşivi

Dailymotion Videoları