Yenişehir TSHH, Sanayii Ve Ticaret Bakanlığı'nın "Geleneksel Tüketici Ödülleri - 2009" Adayı

15 Haziran 2011 Çarşamba

özay bozgüney

YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır.


Karar Tarihi: 14.04.2011
Şikayet eden : Özay BOZGÜNEY
Şikayet edilen : Koçtaş Yapım Marketleri Tic. A.Ş.
Şikayet konusu : Akülü Matkap
Şikayet tarihi : 02.03.2011
Talep : Malın Değiştirilmesi
Miktar : 199.90 TL

Olayın Özeti :Tüketici dilekçesinde; 17.09.2008 tarihinde satın aldığı matkabın bataryalarının şarj almaması nedeniyle servise müracaatta bulunduğunu, firmanın bataryaların tamirinin mümkün olmadığını bunun yerine yenisinin alınması gerektiğini kendisine söylendiğini, bataryanın garanti kapsamı dışında olduğunun kendisine söylendiğini belirtmiştir.

Şikâyet edilenin savunmasının özeti : Satıcı firmadan 02.03.2011 tarih ve 2367 sayılı yazı ile savunma istenilmiştir. Firma tarafından verilen savunmada; üründeki ayıbın kullanıcı hatasından olmadığının gösterilmesi gerektiğini, şikayetçi tarafından satın alınan üründe herhangi bir ayıp bulunmadığını, ürünün şarj edilme şekli, süresi, elektrik düzeyi ve kullanılan şarj aletine bağlı olarak değişkenlik gösterdiğini, bunlardan bir tanesine uygun davranılmaması halinde hata oluşabildiğini, nitekim şikayete konu olan ürünün iki yıldır kullanımda olup yapılan incelemede üründe kullanıcı hatası tespit edildiğini, yetkili servisin ürünü garanti dışı nitelendirdiğini, kullanıcı hatasına bağlı olarak gerçekleşen arızaların garanti dışı olduğunu, şikayet konusu iddia ispatlanmamış ve kullanım hatası nedeni ile ürün garanti kapsamı dışında kaldığından şikayetin reddine karar verilmesini talep etmektedir.

İnceleme ve Gerekçe : Şikayete konusu cihazın incelenmesi için Mersin Üniversitesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. İbrahim SEVİM (Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim üyesi) bilirkişi olarak görevlendirilmiştir. Bilirkişi inceleme sonucunu “Şikâyet söz konusu olan MAC14.4 LI-ION marka akülü matkabı tarafımdan da detaylı olarak incelenmiştir. Cihazın şarj adaptörü olmadığı için batarya şarj edilememiştir. Cihaz sevise 17.02.2011 tarihinde 5632 fiş no ile gitmiştir ve servis “Bataryanın tamiri olmamaktadır. Mağazamızdan ücretli olarak satın alınacaktır” ifadesi yer almaktadır. Garanti şartları 2. Maddesine göre “Eğer zaman içinde ürünün hatalı olduğu tespit edilirse, bütün hatalı parçalar ya da takdir hakkımıza bağlı olarak ürünün kendisi ücretsiz olarak aynı ürün ya da daha pahalı ve/veya ileri bir ürün ile değiştirilecektir” ibaresi yer almaktadır. Cihaz,17.09.2008 yılında 310143 nolu fatura ile satın alınmıştır ve satın alma tarihinden itibaren 36 ay boyunca hatalı malzeme ve işçiliğe karşı garantisi bulunmaktadır. Sonuç olarak yukarıda bahsedilen MAC14.4 LI-ION marka akülü matkabı aküsünün dolmaması(şarj olmaması) ve sevisin bu arızayı giderememesi, imalat hatasından kaynaklandığı ve ayıplı mal kapsamında olduğu kanaatindeyim.” şeklinde rapor etmiştir.
Ekli dilekçe ve teknik servis formlarının incelenmesinden cihazın arızası nedeniyle 17.02.2011 tarihinde servise verildiği, firma tarafından verilen cevapta bataryanın tamirinin olmadığı, mağazadan ücretli olarak alınması gerektiğinin belirtildiği; bilirkişi raporundan ise cihazda mevcut arızanın olduğu ve arızanın kullanım hatasından kaynaklanmadığı anlaşılmış olup ancak tüketicinin talebi olan malın değiştirilmesi için 4822 sayılı kanun ile değişik 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’ un 13. Maddesine dayanılarak hazırlanan ve 14.06.2003 tarih, 25138 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 14/a bendinde; “Tüketiciye teslim edildiği tarihten itibaren, belirlenen garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, bir yıl içerisinde; aynı arızanın ikiden fazla tekrarlanması veya farklı arızaların dörtten fazla meydana gelmesi veya belirlenen garanti süresi içerisinde farklı arızaların toplamının altıdan fazla olması unsurlarının yanı sıra, bu arızaların maldan yararlanamamayı sürekli kılması” durumlarında, tüketicinin malın ücretsiz değiştirilmesini, bedel iadesi veya ayıp oranında bedel indirimi talep edebileceği, ayrıca 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’ un 4. Maddesine göre “Tüketici malı teslim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür” hükümleri dikkate alınarak belirtilen koşulların oluşmamasından dolayı tüketicinin talebinin kısmen kabulü gerekmektedir.

Karar :Yukarıda açıklanan nedenlerle tüketicinin talebinin kısmen kabulüne, bataryanın ücretsiz onarılmasına, onarımı mümkün değil ise bataryanın yenisi ile değiştirilmesine bu da mümkün değilse ödenen bedelin satıcı tarafından tüketiciye iadesine, kararın taraflara tebliğini müteakip 15 günlük yasal süre içinde Tüketici Mahkemesine yapacağı itiraz hakkı saklı kalmak kaydıyla karar verilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Kararların Arşivi

Dailymotion Videoları