YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır.
Karar Tarihi: 14.04.2011
Şikayet eden : Mustafa GÖRGEN
Şikayet Edilen : Vakıflar Bankası
Şikayet konusu : Kart Aidatı
Şikayet tarihi : 03.03.2011
Talep : Ödenilen Bedelin İadesi
Miktar : 45.00 TL
Olayın Özeti :Tüketici dilekçesinde, Garanti bankası tarafından banka hesabından 05.02.2011 tarihinde 45,00 TL yıllık kart aidatı kesildiğini, kesilen tutarın iadesini talep etmektedir.
Şikayet edilenin savunmasının özeti: 03.03.2011 tarih ve 2634 sayılı yazımızla bankadan konuya ilişkin savunma istenilmiştir. Banka tarafından verilen savunmada özetle; Kredi Kartlarıyla ile ilgili üyelik ücreti tahsilatlarının bankalarca Türkiye’de geçerli olan Mevzuat çerçevesinde düzenlenmekte olduğunu, Bakanlar Kurulunun 22.11.2006 tarih ve 2654 sayılı “Mevduat ve Kredi Faiz Oranları ve Katılma Hesapları Kar ve Zarara Katılma Oranları ile Özel Cari Hesaplar Dahil Bu İşlemlerde Sağlanacak Diğer Menfaatler Hakkında Karar”ının 4. maddesi kapsamında T.C. Merkez Bankasının 2006/1 sayılı Tebliğinin Kredi ve Faiz Oranları ve Diğer Menfaatler başlıklı 4. maddesinde; “ Bankalarca, reeskont kaynaklı krediler dışındaki kredilere uygulanacak faiz oranları ile faiz dışında sağlanacak diğer menfaatlerin ve tahsil olunacak masrafların nitelikleri ve sınırları serbestçe belirleneceği” hükmünün düzenlendiğini, yıllık üyelik aidat alınacağı bilgisinin tüketiciye bildirildiğini belirtmiştir.
İnceleme ve Gerekçe : Tüketicinin Dilekçe ve eklerinin incelenmesinden tüketicinin 4938 **** **** 5408 nolu hesabından 05.02.2011 tarihinde yıllık kart aidatı adı altında 45.00 TL kesildiği görülmüştür. 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesinde, Satıcı veya Sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kurallarına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin Esas No:2008/4345 ve Karar No:2008/6088 sayılı kararı ile sözleşmedeki kredi kartı üyelik ücreti alınacağına dair hükmün yasa ve yönetmelik hükümleri karşısında haksız şart olduğu kabul edilmiştir.
Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. “Eğer Sözleşme Şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğe etki edememişse o sözleşme şartlarının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.” hükmü bulunmaktadır. Banka ile tüketici arasında yapılan Sözleşme Şartları önceden belirlenmiş, açık, anlaşılır bir dille yazılmamış ve tüketici ile müzakere edilmeden iradesi dışında imzalatılmış tüketici aleyhine haksız şart içeren sözleşme olup, 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesine aykırılık taşımaktadır. Tüketici talebinin kabulü gerekmektedir.
Karar :Yukarıda açıklanan nedenlerle tüketicinin talebinin kabulüne, banka tarafından tüketiciden alınan yıllık kart aidatının tüketiciye iadesine, kararın taraflara tebliğini müteakip 15 günlük yasal süre içinde Tüketici Mahkemesine yapacağı itiraz hakkı saklı kalmak kaydıyla karar verilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder