15 Haziran 2011 Çarşamba

ibrahim kocabağ

YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır.


Karar Tarihi: 14.04.2011
Şikayet eden : İbrahim KOCABAĞ
Şikayet Edilen : Yapı Kredi Bankası A.Ş.
Şikayet konusu : Üyelik Ücreti
Şikayet tarihi : 02.03.2011
Talep : Ödenilen Bedelin İadesi
Miktar : 40.00 TL

Olayın Özeti :Tüketici dilekçesinde, Yapı kredi bankası tarafından 5400 6193 5422 8670 nolu kart hesabından 40,00 TL üyelik ücreti kesildiğini, kesilen tutarın iadesini talep etmektedir.

Şikayet edilenin savunmasının özeti: 02.03.2011 tarih ve 2635 sayılı yazımızla bankadan konuya ilişkin savunma istenilmiştir. Banka tarafından verilen savunma özetle; tüketicinin kredi karı için 1997’de imzalamış olduğu Kredi kartı üyelik sözleşmesinin 9. maddesi gereği tüm kredi kartları hesapları için kart ile verilen hizmet karşılığı olarak bir yılda bir defaya mahsus olmak üzere banka tarafından belirlenen üyelik ücreti yansıtıldığını, üyelik ücretinin genel kredi kartları uygulamasına ve kredi kartı üyelik sözleşmesindeki hükümlere göre tahakkuk ettirildiğini, Bakanlar Kurulunun 16.10.2006 tarih ve 2006/11188 sayılı kararı gereğince bankaların kredi işlemlerinde sağlayacakları faiz dışındaki diğer menfaatlerin ve tahsil olunacak masrafların nitelikleri ile azami miktar ya da oranları ve bunların kısmen veya tamamen serbest bırakılması Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası’nca yayımlanacak tebliğlerle düzenlenmekte olup bu karara istinaden T.C. Merkez Bankası’nca çıkartılan ve 9 Aralık 2006 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan 2006/1 sayılı tebliğde de “Bankalarca reeskont kaynaklı krediler dışındaki kredilere uygulanacak faiz oranları sağlanacak diğer menfaatleri ve tahsil olunacak masrafların nitelikleri ve sınırları serbestçe belirlenir” hükmünün yer aldığını, tüketicinin kredi kartı hesabına tahakkuk ettirilen ücretin Kredi Kartı Uygulamasına ve Kredi Kartı Üyelik sözleşmesine uygun olduğunu, bu durumun iyi niyet kurallarına aykırı olmadığını, haksız şart kabul edilemeyeceğini, Tüketicinin Korunması hakkında Kanunun 4/A maddesine göre söz konusu durumun ayıplı hizmet kapsamında değerlendirilemeyeceğini belirtilmiştir.

İnceleme ve Gerekçe : Tüketicinin Dilekçe ve eklerinin incelenmesinden tüketiciden 07.11.2010 tarihinde 40.00 TL yıllık üyelik ücreti adı altında para kesildiği görülmüştür. 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesinde, Satıcı veya Sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kurallarına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin Esas No:2008/4345 ve Karar No:2008/6088 sayılı kararı ile sözleşmedeki kredi kartı üyelik ücreti alınacağına dair hükmün yasa ve yönetmelik hükümleri karşısında haksız şart olduğu kabul edilmiştir.
Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. “Eğer Sözleşme Şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğe etki edememişse o sözleşme şartlarının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.” hükmü bulunmaktadır. Banka ile tüketici arasında yapılan Sözleşme Şartları önceden belirlenmiş, açık, anlaşılır bir dille yazılmamış ve tüketici ile müzakere edilmeden iradesi dışında imzalatılmış tüketici aleyhine haksız şart içeren sözleşme olup, 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesine aykırılık taşımaktadır. Tüketici talebinin kabulü gerekmektedir.

Karar :Yukarıda açıklanan nedenlerle tüketicinin talebinin kabulüne, banka tarafından tüketiciden alınan üyelik ücretinin tüketiciye iadesine, kararın taraflara tebliğini müteakip 15 günlük yasal süre içinde Tüketici Mahkemesine yapacağı itiraz hakkı saklı kalmak kaydıyla karar verilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder