YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır.
Karar Tarihi : 16.09.2010
Şikayet eden : Nermin BAKIRCI
Şikayet Edilen : Garanti Bankası A.Ş.
Şikayet konusu : Kredi Kartı Yıllık Üyelik Bedeli.
Şikayet tarihi : 09.07.2010
Talep : Ödenilen Bedelin İadesi
Miktar : 40.00 TL
Olayın Özeti : Tüketici dilekçesinde, kendisinin 4043**** ****1016 kart nolu Garanti Bankası bonus kart kullanıcısı olduğunu, 2010 yılına ait olan 40,00 TL. kredi kart üyelik bedelinin tarafına ödenmesini talep etmiştir.
Şikayet edilenin savunmasının özeti :.09.07.2010 tarih ve 6681 sayılı yazımızla Garanti Bankasından konuya ilişkin savunma istenilmiştir. Banka savunmasında; kart ücretinin kredi kartı sisteminin sağlıklı olarak işlemesi için doğan maliyetlerin yanı sıra kart hamillerine sağlanan diğer avantajların karşılığında ve yasal mevzuata uygun olarak alındığı, tıpkı GSM sektöründe olduğu gibi kredi kartları sektöründe de kullanıma hazır bulundurmanın bir maliyeti olduğu, halen yürürlükte olan mevzuat kredi kartlarından ücret alınmasına imkân tanıdığını, bununla birlikte bir çok yasal düzenleme, yönetmelik ve genelgede de bankaların kredi kartlarından ücret alabileceğine ilişkin düzenlemelerin yer aldığı, 5464 Sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanununun 24/4 üncü maddesine göre sözleşmede yer verilmesi kaydıyla yıllık kart ücreti talep edilebileceği kabul edildiği, kart ücretine ilişkin sözleşme hükümlerinin haksız şart olarak değerlendirilmesinin mümkün olmadığı, 4077 Sayılı kanun gereğince bir sözleşme hükmünün haksız şart olarak nitelendirilmesi için 3 şartın (müzakere edilmemiş olma, tarafların hak ve yükümlülüklerinde tüketici aleyhine bir dengesizlik yaratma, iyi niyet kurullarına aykırı olma) bulunması gerektiğinden tüketici şikayetinin reddine karar verilmesini, istediklerini belirtmişlerdir.
İnceleme ve Gerekçe : 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesinde, Satıcı veya Sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kurallarına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. “Eğer Sözleşme Şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğe etki edememişse o sözleşme şartlarının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.” hükmü bulunmaktadır. Bankanın tüketiciyle yapıldığını ifade ettiği Sözleşme Şartları önceden belirlenmiş, açık, anlaşılır bir dille yazılmamış ve tüketici ile müzakere edilmeden imzalatılmış tüketici aleyhine haksız şart içeren sözleşme olup, 4077 Sayılı Yasanın 6. Maddesine aykırılık taşımaktadır. Belirtilen nedenlerle talebin kabulü gerekmektedir.
Karar : Yukarıda açıklanan nedenlerle talebinin kabulüne, banka tarafından tüketiciden alınan 40,00 TL yıllık kredi kartı ücretinin tüketiciye iadesine, kararın taraflara tebliğini müteakip 15 günlük yasal süre içinde Tüketici Mahkemesine yapacağı itiraz hakkı saklı kalmak kaydıyla karar verilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder